Svatební blog

Kam koho usadit: Zasedací pořádek na svatbě

Kam koho usadit: Zasedací pořádek na svatbě

Usazení svatebčanů při hostině je malý úkol, který ale může pěkně zamotat hlavu. U tabule stráví vaši hosté poměrně dost času. Je na místě se proto pečlivě zamyslet nad tím jak, koho a kam posadíte. Pojďme si společně projít nejčastější varianty svatebního zasedacího pořádku i pár tipů, jak se vyhnout nechtěným faux pas.

 

Zásady svatebního stolování

 

Základní pravidla svatebního zasedacího pořádku vycházejí ze svatební etikety. Ta říká, že v čele stolu sedí vždy novomanželé. A to ideálně s pohledem směrem do prostoru. Nevěsta sedí po po pravici ženicha. Následují rodiče. Vedle ženicha sedí maminka nevěsty a pak tatínek. Naopak vedle nevěsty se usadí její nový tchán a vedle něj tchýně. Takový zasedací pořádek odráží vzniklé propletení obou rodin. Dalšími významnými osobami svatby jsou svědci. Ty by měli svá místa najít hned vedle rodičů novomanželů.

 

Ostatní hosty usadíte podle společenské a rodinné významnosti a podle věku. Ideální je střídat muže a ženy. Ovšem vždy tak, aby partnerky seděly po pravici svého muže. Mladší hosty dejte pospolu – podle toho, jak se kdo zná nebo jaké sdílí záliby.

 

Jak si poradit s neshodami

 

Vztahy v rodinách někdy bývají komplikované. Typickým příkladem jsou rozvedení rodiče. Chcete je mít na svatbě oba, ale obáváte se možného konfliktu. Aby se rodiče na svatbě nepotkali, je nadlidský úkol. Přesto můžete myslet na pár opatření, které dopomohou k hladkému průběhu oslav. Jedním z elegantních způsobů, jak takovou situaci vyřešit, je zvolit variantu samostatných stolů. Nemusíte vysvětlovat, kdo bude sedět s novým partnerem či partnerkou na významnějším místě a proč.

 

Tip od Markéty: Pokud víte, že se někdo z rodiny navzájem takzvaně nemusí, vždy o tom informujte svou koordinátorku. Vždy je nepříjemné podobné situace řešit. Ještě nepříjemnější je, když vás zastihnou nepřipravené.

 

Jaký zvolíte typ zasedacího pořádku záleží na vašem vkusu a uvážení, ale do jisté míry i na možnostech vašeho svatebního místa.

Průvodce si stáhněte úplně zdarma!

Lámete si hlavu se zasedacím pořádkem?

Stáhněte si ZDARMA Můj Průvodce svatbou, díky kterému si snadno vytvoříte seznam hostů a na papíře rozvrhnete, KOHOKAM posadíte. 

Průvodce je jediný checklist, který pro plánování svatby budete potřebovat. 

Zasedací pořádek do tvaru U

 

Zasedací pořádek ve tvaru písmene U se hodí pro větší svatby. Ovšem je náročnější na prostor. U tohoto typu zasedacího pořádku uplatníte výše zmíněné pravidlo – nevěsta se ženichem, rodiče a svědci sedí v čele. Od hlavního stolu pak vedou dvě ramena po jejichž vnějším, nebo i vnitřním, obvodu usadíte hosty. Zde je třeba uplatnit ještě jedno drobné pravidla: nikoho neusazujte na nejkratší strany stolu a do rohů.

 

Zasedací pořádek do tvaru T

 

Tento typ zasedacího pořádku se hodí zejména pro menší svatby. Potřebujete k němu jeden stůl v čele, u kterého se posadí opět novomanželé, rodiče a svědci. Z jeho středu pak povede další dlouhý stůl, u kterého usazujte hosty podle významnosti. Dohromady tak stoly tvoří písmeno T.

 

Zasedací pořádek do tvaru I

 

Rozložení do tvaru písmene I je jednoduchý typ stolování s jedním hlavním stolem. Pozor, u této varianty zasedacího pořádku se mění základní pravidlo, jelikož zde nenajdete čelo stolu v pravém slova smyslu. Novomanželé, rodiče a svědci se proto usadí doprostřed dlouhého stolu tak, aby čelem hleděli na vchod do místnosti.

 

Malé stoly a kombinované uspořádání

 

Čím dál oblíbenější je varianta zasedacího pořádku, při kterém použijete větší množství malých stolů různě rozmístěných v prostoru. Opět zde platí, že by nejdůležitější osoby svatby, zejména ženich s nevěstou, měli sedět čelem do místnosti.

 

A konečně můžete také varianty různě kombinovat dle dispozic prostoru a počtu hostů. Uprostřed místnosti vytvořte třeba písmeno T a – pokud místo nestačí – okolo přidejte další malé stoly.

 

Další tipy pro příjemnější svatebnímu stolování

 

Ne všichni hosté bývají na svatební hostinu zváni. Proto, ač se vám může zdá, že je to automatické, není od věci přidat k svatebnímu oznámení i krásně designovaný lístek, ve kterém přidáte pozvání na hostinu.

 

Vynechat u stolů jmenovky a spoléhat na to, že se hosté nějak sami posadí, není dobrý nápad. Hosté po vstupu do sálu často rozpačitě bloumají po místnosti a neví, co se sebou. Dejte každému své místo. Pokud nechcete jít variantou jmenovek, dobrým řešením je tabule se zasedacím pořádkem rozděleným podle čísel stolů.

 

Pokud na svatbě očekáváte větší množství dětí, zvažte variantu dětského stolu. Mezi sebou se děti zabaví lépe než s dospělými. Stůl navíc může být vybaven různými hračkami a speciální výzdobou. Snadno také necháte připravit pro jeden stůl dětskou variantu svatebního menu.

 

Tip od Markéty: Vždy u dětského stolu zvažte přítomnost hlídačky či animátora.

 

Samotnou svatební hostinu lze zahájit proslovy. Obvykle se jako první slova ujímá otec nevěsty. A hostina může začít!

 

Pokud si se zasedacím pořádkem nevíte rady, vaše svatební organizátorka vám určitě ráda pomůže.

Proč si nás vybrat?

Uspořádáme vám jedinečnou svatbu snů. Kdekoliv. A kdykoliv.

Profesionalita

Individuální přístup

Spolehlivost, flexibilita

Spolehlivost, flexibilita
Otevřít WhatsApp
Potřebujete poradit?
Dobrý den, jak můžeme pomoci?